Program terbaru dan terhangat! Buat duit senang! Jana Bonus bulanan RM15,000!

Hanya dengan tajuk sedemikian, orang Melayu berlumba-lumba untuk mengambil bahagian.
Lihat saja situs di mana orang Melayu sering berkumpul di Internet, pasti penuh dengan iklan yang sedemikian rupa.

Tidak salah berniaga, tetapi etika berniaga itu yang dipersoalkan.

Bukankan orang Melayu itu penuh adat? Penuh budi-bicara dan tatacara? Dengan demikian seharusnya 'etika berniaga' merupakan salah satu paksi dalam bisnes Melayu. Tetapi realitinya tidak begitu.

Adat yang sebagaimana yang dipersoalkan disini? Beretikakah jika anda menjanjikan sesuatu yang diluar kemampuan bisnes anda? Beretika kah jika anda memutarbelit fakta? Beretika kah jika anda memanipulasi data, gambar dan statistik?

Nasib Melayu

Orang Melayu suka di gula-gulakan. Suka di manja-manjakan. Suka di buai dengan mimpi-mimpi indah, khasnya mimpi untuk menjadi kaya. Istilah "banyak duit", "buat duit mudah", "bonus meletup" dan sebagainya menjadi hala tuju dan pedoman kebanyakan Melayu. Dan kerana itulah banyak pihak yang mempermainkan kelemahan ini.

Selok belok pemikiran orang Melayu yang banyak kelopongan ini telah menjadi lubuk yang senantiasa memberikan hasil lumayan buat sang pemangsa yang sememangnya arif tentang sikap Melayu.

Pancingnya sentiasa mengena, dari dulu sehingga sekarang. Dan blog ini bertujuan untuk memberi pesan dan nasihat, supaya kita sama-sama dapat manfaat dan kesejahteraan.

Bukan dengki, iri hati jauh sekali hasad, blog ini dengan ikhlas di bangunkan untuk menyedarkan umat Melayu, supaya bangun, celikkan mata, dan bangkit mempertahankan maruah diri dan bangsa.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...