Jauhilah yang Haram..

Isu halal dan haram bukan isu main-main.

Ah, tidak perlu lagi rasanya di utarakan perkara ini. Semua Muslim tahu.

Babi dan Arak adalah haram. Bahkan barangsiapa yang menyentuh babi, walau tidak sengaja, wajib menyamak. Sentuh haram, apalagi kalau di makan. Begitu kotor dan jijik sekali babi itu.

Begitu juga arak. Setitis arak menyebabkan amalan tidak diterima selama empat puluh hari. Empat puluh! Itu baru setitis! Kalau segelas? Sebotol?


Tetapi bukan itu sahaja

Melayu sangat cerewet didalam bab makan. Kalau di restoran Cina, pasti kaum Melayu tercari-cari dimana Sijil Halal dipaparkan. Kalau ketemu, ah pasti mereka mengatakan halal. Walau tamat tarikh tempohnya, walau China negara yang mengeluarkannya. Itu semua tidak penting. Janji ada logo halal.

Tetapi terkadang kita ini lupa, halal haram makanan yang disuap kemulut kita itu, bukan hanya bersifat syariat. Bukan hanya rupa fizikal yang diambil kira, tetapi cara bagaimana kita memperolehi pendapatan itu adalah sama pentingnya.

Jika hasil pendapatan kita dari rasuah, hukumnya haram. Dari duit judi, haram. Kegiatan merompak, mencuri, juga haram. Dan jika duit itu adalah hasil dari penipuan terhadap orang lain, pasti haram juga hukumnya, waimma dikategorikan di dalam bisnes MLM mahupun Jualan Langsung.

Ingatlah hadis ini:

”Setiap jasad yang membesar daripada benda-benda yang haram maka api nerakalah yang layak baginya.”
(al-Baihaqi dan Abu Nuim)

Api neraka sahajalah yang layak baginya. Tidak takutkan anda?

Jika dalam keraguan tentang halal atau haram, tinggalkan sahaja. Tinggalkan yang syubhah, kan itu lebih selamat?

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...